42 - 700 Lubliniec, ul. płk. St. Wilimowskiego 8 34 351 14 21 +48 501 462 440 sp4.lubliniec@wp.pl
logosp4 4
SZKOŁA PODSTAWOWA NR 4
im. 74 Górnośląskiego Pułku Piechoty

    Aktualności

    FERS RP UE RGB 1

    Nasza szkoła bierze udział w projekcie eTwinning

    A world of differences, A school of similarities | European School Education Platform (europa.eu)  -  https://school-education.ec.europa.eu/en/etwinning/projects/183324

    W dniach od 18.10.2024 do 28.10.2024 uczniowie mają możliwość zagłosować na logo projektu wykonane przez uczniów klas 1a i 1b.

    Logo można zobaczyć na parterze, na gazetce wśród flag krajów biorących udział w tym międzynarodowym projekcie.

    Zachęcamy do zeskanowania kodu QR i głosowania na wybrane logo 🙂

    glosowanielogo

    Można także wykorzystać do głosowania link  https://forms.gle/Rg6Kh3YD4NDNG5X67

    W dniach od 30 września do 4 października 2024 roku świętowaliśmy Tydzień Europejski w naszej szkole, poznając w szczególności kraj, w którym nauczyciele odbyli latem szkolenia zagraniczne w ramach działań Projektu FERS - Chorwację. Uczniowie i nauczyciele wspólnie realizowali także wiele ciekawych zadań i akcji obejmujących tematykę ogólnoeuropejską. Duża grupa uczniów uczestniczyła tydzień wcześniej w wycieczce zagranicznej do Londynu. Oto cyfrowa historia z tego tygodnia, stworzona dzięki aplikacji bookcreator, poznanej w ramach projektu "Od jakości do doskonałości - różnorodność kulturowa i wykorzystanie digital storytelling w nauczaniu”. #funduszeeuropejskie #FERS #bookcreator

    dzientolerancjiRegulamin konkursu z okazji Dnia Tolerancji w Szkole Podstawowej  “Każdy jest ważny”

    §1. Postanowienia ogólne

    1. Nazwa: “Każdy jest ważny”.
    2. Organizatorem konkursu jest psycholog szkolny - Oliwia Mandla.
    3. Konkurs odbywa się w związku z obchodami Dnia Tolerancji i ma na celu promowanie postawy szacunku, akceptacji i zrozumienia wobec różnorodności społecznej i kulturowej.
    4. Konkurs skierowany jest do uczniów wszystkich klas Szkoły Podstawowej nr 4 w Lublincu.
    5. Prace można przekazać: od 16.10.2024r. do 8.11.2024r.
    6. Przedstawienie wyników nastąpi 15.11.2024r.

    §2. Cele konkursu

    1. Promowanie akceptacji różnorodności fizycznej – uświadamianie uczniom, że każda osoba jest wyjątkowa i piękna, niezależnie od wyglądu zewnętrznego.
    2. Przełamywanie stereotypów dotyczących wyglądu – zachęcenie uczniów do refleksji nad stereotypami związanymi z cechami fizycznymi oraz nad tym, jak negatywne oceny wpływają na relacje społeczne.
    3. Budowanie poczucia własnej wartości – rozwijanie u uczniów świadomości, że wartości człowieka nie mierzy się wyglądem, oraz wzmacnianie pewności siebie, niezależnie od cech fizycznych.
    4. Uświadamianie wpływu mediów na postrzeganie ciała – refleksja nad tym, jak media (np. telewizja, Internet, reklamy) kreują nienaturalne ideały piękna, które mogą wywierać presję na młodzież.
    5. Kształtowanie empatii wobec osób o odmiennym wyglądzie – promowanie postawy zrozumienia i współczucia dla osób, które mogą być dyskryminowane lub źle traktowane ze względu na swoje cechy fizyczne.
    6. Zachęcanie do solidarności i wsparcia – promowanie wśród uczniów postawy wspierania innych w trudnych chwilach, związanych z poczuciem odrzucenia lub braku akceptacji z powodu wyglądu.
    7. Uwrażliwienie na temat niepełnosprawności fizycznych – uświadamianie uczniom, że niepełnosprawność fizyczna nie powinna być powodem wykluczenia ani oceniania, lecz jest częścią różnorodności społeczeństwa.
    8. Rozwój artystycznej ekspresji w wyrażaniu różnorodności – zachęcenie uczniów do twórczego podejścia do tematu, co pozwala na zrozumienie różnorodności w sposób indywidualny i unikalny.
    9. Zwiększenie świadomości uczniów na temat wartości takich jak: tolerancja, akceptacja, równość, szacunek dla innych osób, niezależnie od ich wyglądu, pochodzenia, przekonań czy poglądów.
    10. Zachęcenie do refleksji nad znaczeniem tolerancji w życiu codziennym.
    11. Kształtowanie postawy empatii i otwartości wśród uczniów.
    12. Rozwijanie i pobudzenie wyobraźni oraz kreatywności twórczej.

    §3. Uczestnicy konkursu

    1. Konkurs jest otwarty dla wszystkich uczniów klas I-VIII Szkoły Podstawowej nr 4 w
    Lublincu.
    2. Konkurs podzielony jest na dwie kategorie wiekowe:
    a. klasy 1-3 - indywidualna praca plastyczna
    b. klasy 4-8 - indywidualna praca plastyczna
    3. Każdy uczestnik może zgłosić jedną pracę konkursową.

    §4. Zasady uczestnictwa

    1. Prace konkursowe powinny być związane z tematem tolerancji, akceptacji i szacunku.
    2. Każda praca musi być wykonana samodzielnie.
    3. Prace należy dostarczyć do gabinetu psychologa najpóźniej do dnia 08.11.2024r.
    4. Wraz z pracą należy dostarczyć:
    ○ Imię i nazwisko autora.
    ○ Klasę.
    ○ Pisemne oświadczenie rodziców/prawnych opiekunów wyrażające zgodę na udział dziecka w konkursie oraz na przetwarzanie danych osobowych na potrzeby konkursu.

    §5. Szczegóły konkursu

    1. Uczniowie przygotowują pracę plastyczną nt. “Każdy jest ważny”.
    2. Konkurs ma charakter indywidualny.
    3. Prace plastyczne mogą być wykonane dowolną techniką.
    4. Format pracy A-3 lub A-4.
    5. Uczeń może złożyć tylko jedną pracę.
    6. Prace konkursowe oceniać będzie powołana do tego komisja:
    a. psycholog szkolny - Oliwia Mandla
    b. pedagog szkolny - Alicja Migoń
    7. Autorzy zwycięskich prac otrzymają nagrody, a o wynikach konkursu zostaną poinformowani przez organizatora konkursu.
    8. Przekazane prace nie będą zwracane autorom i mogą być wykorzystane i udostępnione jako materiały profilaktyczne.

    §6. Kryteria oceny

    1. Prace będą oceniane przez komisję konkursową powołaną przez organizatora.
    2. Oceniane będą następujące aspekty:
    ○ Zgodność z tematem konkursu,
    ○ Oryginalność i kreatywność,
    ○ Wartości edukacyjne zawarte w pracy,
    ○ Estetyka wykonania.

    §7. Rozstrzygnięcie konkursu i nagrody

    1. Wyniki konkursu zostaną ogłoszone na stronie internetowej szkoły oraz indywidualnie przekazane wygranym.
    2. Dla laureatów przewidziane są nagrody rzeczowe i dyplomy w każdej z kategorii.
    3. Organizatorzy zastrzegają sobie prawo do przyznania wyróżnień.
    4. Najlepsze prace zostaną zaprezentowane na stronie internetowej szkoły.

    §8. Postanowienia końcowe

    1. Udział w konkursie jest równoznaczny z akceptacją niniejszego regulaminu.
    2. Prace zgłoszone do konkursu nie będą zwracane autorom.
    3. Organizator zastrzega sobie prawo do zmiany regulaminu z ważnych powodów, o czym poinformuje uczestników.
    4. Wszelkie pytania dotyczące konkursu można kierować bezpośrednio lub na dzienniku do Oliwii Mandla - nauczyciela koordynującego konkurs.

    §9. Przewidywane nagrody

    1. Za miejsca I-III w każdej kategorii wiekowej otrzymają indywidualne nagrody rzeczowe oraz dyplom.

    Imieniny szkoły to czas wyjątkowy, zwłaszcza gdy obchodzimy 25. rocznicę nadania szkole imienia. Z tej okazji społeczność szkolna oddała szacunek i uczciła pamięć swojego patrona – 74 Górnośląskiego Pułku Piechoty. Najmłodsi uczniowie zwiedzali Izbę Tradycji, starsi brali udział w emocjonujących zawodach sportowych lub wycieczkach po Lublińcu, odwiedzajac miejsca związane z historią i działalnością pułku, zapalili także znicze na cmentarzu wojskowym. Powstało też wiele ciekawych prac plastycznych o tematyce związanej z Patronem Szkoły.

    Głównym punktem obchodów była uroczysta akademia, która rozpoczeła się wprowadzeniem sztandaru szkoły i odśpiewaniem hymnu. W trakcie akademii zaprezentowana została prezentacja multimedialna, w której "sam podpułkownik Stanisław Wilimowski" przypomniał historię i działalność Patrona. Taki dzień budzi w nas szczególne uczucia, jakich nie doznajemy na co dzień. Skłania też do głębszych refleksji i przemyśleń dotyczących edukacji, przeszłości i naszych korzeni.

    Zapraszamy do obejrzenia i posłuchania relacji "podpułkownika St. Wilimowskiego".

    1 października 2024 r. odbyły się dwa wewnętrzne szkolenia dla kadry edukacyjnej Szkoły Podstawowej nr 4 w Lublińcu, przekazujące wiedzę nabytą w czasie wyjazdów na kursy zagraniczne innym nauczycielom niebiorącym w nich udziału.
    Na pierwszym szkoleniu omówiono propozycje i pomysły zajęć oraz działań, które warto podejmować w pracy z uczniami, w szczególnosci integrujących i włączających dzieci o mniejszych szansach edukacyjnych, specjalnych potrzebach edukacyjnych, mających doświadczenie migracji lub emigracji czy też przeżywających sytuacje kryzysowe. Przeanalizowano poznane metody i wyszukiwano możliwości ich zastosowania wśród naszych uczniów. Dodatkowo nauczyciele sami mogli spróbować jak skutecznie pobudzające emocje są niektóre ćwiczenia, które wykonali wspólnie podczas szkolenia. Udało się nawet zaśpiewać piosenkę w języku angielskim na wzór prezentacji w Chorwacji i spróbować gimnastyki... mózgu.
    Drugie szkolenie miało na celu doskonalenie jakości nauczania i uczenia się w naszej szkole poprzez promowanie wykorzystywania nowych technologii i innowacyjnych metod nauczania w szczególności digital storytellingu. Nauczycielki z tej grupy zaprezentowały kilka aplikacji służących do tworzenia filmów, cyfrowych historii, krótkich prezentacji z wykorzystaniem sztucznej inteligencji oraz przydatne narzędzie umożliwiające podsumowywanie, powtarzanie lub utrwalanie treści edukacyjnych. Całość szkolenia zakończyły przykłady filmów, quizów i opowieści, stworzonych za pomocą omawianych narzędzi. Każdy nauczyciel mógł przekonać się jakie to atrakcyjne i przydatne programy i otrzymał również, przygotowaną przez prelegentki, elektroniczną instrukcję tych aplikacji, aby mógł samodzielnie zgłębić ich działanie i dobrać, które pasują do jego potrzeb. 
    Owocne spotkanie szkoleniowe pozwoli w kolejnym etapie zaangażować uczniów naszej szkoły w ramach grup projektowych i budować potencjał współpracy międzynarodowej.
    #fers
    #funduszeeuropejskie 
    #diversity
    #digitalstorytelling

    Jest to konkurs dla uczniów i młodzieży szkół podstawowych, liceów, techników. Na konkurs można nadsyłać prace plastyczne, fotograficzne związane z astronomią.  

    TECHNIKA I FORMAT PRAC PLASTYCZNYCH:

    Prace płaskie – malarstwo, rysunek, grafika (w tym komputerowa) – format nie mniejszy niż 30x40cm i nie większy niż 40x60 cm.

    Prace przestrzenne – technika dowolna - rozmiar prac musi zmieścić się w sześcianie o boku 40 cm.

    Wszystkie elementy pracy powinny być do niej trwale przymocowane, prosimy o nienadsyłanie prac wykonanych z materiałów sypkich.

    Fotografie tylko w rozmiarach: 30x30, 30x40, 30x45 cm.

    Prace muszą być trwale opisane: imieniem, nazwiskiem, klasą (np. kl. Va), nazwą szkoły z adresem pocztowym w tym poczty elektronicznej.

    Udział w konkursie jest bezpłatny. Każdy uczestnik może zgłosić do konkursu maksymalnie 1 prace. Nadesłane prace przechodzą na własność Planetarium WNŚPiT UJD i mogą być prezentowane w dowolnym miejscu i czasie. Dane osobowe będą przetwarzane tylko na potrzeby konkursu i wystawy pokonkursowej. Administratorem danych osobowych jest Uniwersytet Humanistyczno-Przyrodniczy im. Jana Długosza w Częstochowie, Waszyngtona 4/18, 42-200 Częstochowa. Konkurs jest objęty honorowym patronatem przez: JM Rektor Uniwersytetu Humanistyczno-Przyrodniczego im. Jana Długosza w Częstochowie prof. dr hab. Annę Wypych-Gawrońską.


    Termin dostarczania prac konkursowych do dnia 25 października 2024 r. do pani Agnieszki Dymarek (można przynosić do sali 21 lub 29).

    W dniach 24-28 września b.r. czterdziestu uczniów klas VII i VIII udało się do Londynu na wycieczkę edukacyjną. Przygotowania do wycieczki rozpoczęły się już w lutym b.r., kiedy chętni uczniowie zdecydowali, że chcą zobaczyć królewskie miasto Londyn i udać się tam samolotem. W podróż wyruszyliśmy bardzo wcześnie rano i udaliśmy się na lotnisko Katowice Pyrzowice, z którego polecieliśmy na lotnisko Londyn Stansted, a stamtąd pociągiem prosto do centrum miasta. Następnie pojechaliśmy metrem do dzielnicy South Kensington, gdzie znajduje się największe na świecie muzeum sztuk i rzemiosła artystycznego -  Muzeum Wiktorii i Alberta. Potem zwiedziliśmy Muzeum Nauki, gdzie mogliśmy dowiedzieć się jak zbudowany był moduł dowodzenia z misji Apollo 10, zobaczyć kamień przywieziony z księżyca lub pierwszy komputer Apple. Zobaczyliśmy również dział Medycyna, Matematyka oraz Maszyny Latające z modelem samolotu myśliwskiego Spitfire oraz część samolotu pasażerskiego Boeing 747. Byliśmy pod pomnikiem Alberta, męża królowej brytyjskiej Wiktorii, spacerowaliśmy po parku Kensington Gardens oraz zobaczyliśmy salę koncertową Royal Albert Hall.

    Drugiego dnia w parku St. James’s Park przywitała nas przepiękna, słoneczna pogoda oraz oswojone wiewiórki i ptactwo. Idąc przez park w kierunku Buckingham Palace bawiliśmy się z nimi i karmiliśmy je słodyczami. Po dotarciu przed Buckingham Palace zobaczyliśmy jedną z najbardziej ikonicznych atrakcji turystycznych Londynu – Zmianę Warty, a potem udaliśmy się do Galerii Narodowej, gdzie zwiedziliśmy kolekcję ponad 2000 dzieł malarstwa sławnych francuskich impresjonistów i Vincenta van Gogha. Przed budynkiem Galerii wysłuchaliśmy minikoncert ulicznych artystów. Wielką atrakcją dla wszystkich uczestników był spacer po jednej z najsłynniejszych londyńskich dzielnic Chinatown. Tego dnia byliśmy również w Brytyjskim Muzeum Narodowym, gdzie zobaczyliśmy prawdziwe egipskie mumie.

    Wreszcie trzeciego dnia doczekaliśmy się spotkania z Big Benem, a następnie spacerowaliśmy wzdłuż Tamizy oraz po moście westminsterskim podziwiając budynki Brytyjskiego Parlamentu. Tego dnia odczuliśmy co oznacza angielska pogoda, gdyż po przybyciu do Obserwatorium Astronomicznego w Greenwich złapał nas rzęsisty deszcz, co jednak nie pokrzyżowało naszych planów i stanęliśmy na południku 0, który umownie dzieli Ziemię na półkulę wschodnią i zachodnią. Zjedliśmy obiad w typowym brytyjskim pubie i udaliśmy się w rejs statkiem po Tamizie. Przepłynęliśmy pod słynnym Tower Bridge, a potem było szaleństwo zakupowe w dzielnicy Leicester Square ze słynnym Lego Store i M&M’s London.

    Ostatniego dnia dotarliśmy do Muzeum Historii Naturalnej ze słynnymi poruszającymi się dinozaurami oraz szkieletem płetwala błękitnego. Ostatnią atrakcją była przejażdżka czerwonym dwupiętrowym autobusem linii 74 do ulicy Oxford Street, a następnie powrót do domu z lotniska London Luton .

    To był opis tego,  co zobaczyliśmy w Londynie.  A teraz nasze odczucia i wrażenia.

    Londyn zachwycił nas swoją różnorodnością, wielokulturowością, otwartością ludzi, niepowtarzalnym klimatem, niesamowitymi zabytkami i dokonaniami naukowymi Brytyjczyków oraz ogromną ilością muzeów, galerii sztuki, mostów, linii metra i autobusów. I wreszcie mogliśmy rozmawiać w języku angielskim z rdzennymi Brytyjczykami!

    To jedno z najciekawszych miast świata, a my tam byliśmy!

    Patrząc na fototapetę w sali nr 27 przedstawiającą słynnego Big Bena i budynki Parlamentu Brytyjskiego każdy uczestnik wycieczki będzie mógł powiedzieć: Ja też tam byłem!

    Katarzyna Górecka

    Strona 6 z 19

    Kontakt

    Szkoła Podstawowa nr 4
    im. 74 Górnośląskiego Pułku Piechoty
    42-700 Lubliniec, ul. płk. St. Wilimowskiego 8
    34 351 14 21; +48 501 462 440
    NIP  575-18-93-171
    sp4.lubliniec@wp.pl
    Po-Pi: 6.45 - 16.00

    Inspektor Ochrony Danych Osobowych: Adam Adamczyk Centrum Usług Wspólnych tel. 34/351 37 94 iod@cuw.lubliniec.pl

    Na skróty

    logo men24 kurat logo
    oke logo BIP logo
    epuap2 dek dost