42 - 700 Lubliniec, ul. płk. St. Wilimowskiego 8 34 351 14 21 +48 501 462 440 sp4.lubliniec@wp.pl
logosp4 4
SZKOŁA PODSTAWOWA NR 4
im. 74 Górnośląskiego Pułku Piechoty

Aktualności

W tym roku szkolnym uczniowie klas pierwszych rozpoczęli swoją przygodę z nauką programowania. Nauka podstaw programowania nie oznacza wcale, że dzieci od najmłodszych lat będą spędzały czas przed ekranem komputera czy laptopa. Podstawy programowania dla dzieci to nie skomplikowane zadania, a poznawanie prostych mechanizmów i jednocześnie doskonała zabawa dla najmłodszych. Co więc robili nasi uczniowie na tych lekcjach? Zajmowali się planowaniem i układaniem sekwencji konkretnych zdarzeń. Przewidywali i rozkładali działania na części pierwsze, poszukując prawidłowości i analizując poszczególne etapy.

Podczas zajęć wykorzystywaliśmy również Ozoboty – małe, edukacyjne roboty, które pomagają w nauce programowania w sposób praktyczny i angażujący. Uczniowie programowali Ozoboty, rysując dla nich kolorowe ścieżki, które roboty rozpoznają i podążają zgodnie z zaprogramowanymi kolorowymi kodami. Dzięki temu dzieci mogły zobaczyć bezpośredni efekt swoich programów i w naturalny sposób uczyć się podstawowych zasad programowania, takich jak sekwencje, pętle i warunki.

Ponadto, uczniowie mieli okazję korzystać z prostych programów komputerowych, które wprowadzały ich w świat kodowania poprzez zabawę. Programy te oferowały zadania, które dzieci rozwiązywały, manipulując elementami wizualnymi, co pomagało im zrozumieć logikę programowania i rozwijać umiejętności rozwiązywania problemów. Dzięki takiemu podejściu, nauka programowania stała się dla dzieci ekscytującą przygodą, a nie tylko suchą teorią.

Podsumowując, zajęcia z programowania i robotyki dla uczniów klas pierwszych były pełne kreatywności i praktycznego działania. Dzięki wykorzystaniu Ozobotów oraz prostych programów komputerowych, dzieci mogły uczyć się w sposób interaktywny i angażujący, co znacząco wspierało ich rozwój intelektualny i przygotowywało do przyszłych wyzwań technologicznych.

W dniu 21.03.2024 odbyła się XXXIII edycja cieszącego się ogromną popularnością na całym świecie Międzynarodowego Konkursu „Kangur Matematyczny”. Wzięło w niej udział prawie 6 milionów uczniów z 66 krajów reprezentujących wszystkie kontynenty. W Polsce liczba uczestników wyniosła prawie 280 tysięcy z czego 3987 w regionie częstochowskim, a w naszej szkole do konkursu przystąpiło 24. uczniów.
Miło nam poinformować, że 13 czerwca br. uczennica Hanna Sołtysiak z klasy III A, która uzyskała wynik bardzo dobry, uczestniczyła w uroczystości wręczenia nagród zwycięzcom. Uroczystość odbyła się w auli Wydziału Zarządzania Politechniki Częstochowskiej.
Ponadto 7 uczniów zostało wyróżnionych w konkursie. Są to: Kacper Kowalczyk, Piotr Małczak, Piotr Grzyb, Mateusz Falkowski, Julia Kandzia, Zuzanna Mroziewicz i Paulina Wilk.
Wszystkim nagrodzonym serdecznie gratulujemy życząc dalszych sukcesów!
kartkaw24
 
Zapraszamy wszystkich uczniów z naszej szkoły do wakacyjnej zabawy! ☀️
 
W czasie wakacji przyślij (lub przynieś do sekretariatu) widokówkę z miejsca gdzie spędzasz wakacje🗺️🚗🚡✈️🏖️
Na kartki czekamy do 2 września 2024roku! 
Efekty naszej wakacyjnej akcji będzie można podziwiać na gazetce w holu szkoły we wrześniu 2024! 

Uczniowie klasy 1C w roku szkolnym 2023/2024 zrealizowali projekt edukacyjny „Gramy Zmysłami”. Głównym jego celem było kreatywne podejście do tematyki rozwijania zmysłów oraz stworzenie odpowiednich warunków do poznawania świata wieloma zmysłami. Działania uczyły uczniów decyzyjności, innowacyjnego podejścia do realizacji zadania oraz pozwalały przełamywać schematy i utrwalone zachowania. Uczniowie realizowali w poszczególnych miesiącach tematykę określoną przez organizatora.

Październik - SENSORYCZNY TOR PRZESZKÓD

Listopad - MASA PLASTYCZNA

Grudzień - SENSORYCZNA CHOINKA

Styczeń - AKADEMIA SMAKU

Luty - BRUDNE ZADANIE

Marzec - SENSORYCZNA PISANKA

Kwiecień - DŹWIĘKI WOKÓŁ NAS

Maj - SENSORYCZNE PUDEŁKO

 

dyplombajki1c„Bajka jest magicznym lustrem pozwalającym dziecku inaczej spojrzeć na to, co wydaje się trudne i nie do pokonania.”
Maria Molicka

 

W roku szkolnym 2023/2024 klasa 1C wzięła udział w ogólnopolskim projekcie edukacyjnym „Bajki-pomagajki”.

Projekt opierał się na bajkoterapii, ale także wiązał się z propagowaniem wśród najmłodszych idei czytelnictwa, w tym głośnego czytania. Tytułowe „Bajki-pomagajki” to niezwykłe historie dotyczące różnych emocji, postaw czy trudności, z którymi dzieci niejednokrotnie się borykają. Nie są one zakończone morałem, ale dzieci mogły utożsamiać się z bohaterami i przeżywać z nimi określone sytuacje. „Bajki-pomagajki” oswajają z emocjami i problemami bohaterów, a co najważniejsze zawierają wiele praktycznych wskazówek, co można zrobić, by poradzić sobie w trudnych chwilach. Dzięki temu wpływają również na rozwój uczuć i zachęcają do refleksji nad własnym postępowaniem, dają najmłodszym wsparcie, poczucie siły i nadzieję, wyznaczając im drogę do lepszego życia…

bajki

ekopracowniaA3Ekopracownia pod chmurką „ Tajemniczy Ogród pod Czwórką” w Szkole Podstawowej nr 4 w Lublińcu dofinansowana została ze środków Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej
w Katowicach (80%) oraz Gminy Lubliniec (20%)

  1. Uroczystość otwarcia

4 czerwca 2024 roku odbyło się uroczyste otwarcie Ekopracowni pod chmurką „Tajemniczy Ogród pod Czwórką”. Wstęgę przecięli p. Ewa Cofała, przedstawiciel WFOŚiGW w Katowicach, Edward Maniura Burmistrz Miasta Lublińca oraz Ewa Prandzioch Dyrektor Szkoły Podstawowej nr 4 w Lublińcu. W uroczystości wzięli udział: Przemysław Witek Poseł na Sejm Rzeczpospolitej Polskiej, Dyrektor Biura Posła na Sejm Rzeczpospolitej Polskiej Andrzeja Gawrona - Dawid Smol, przedstawiciele Urzędu Miasta Lublińca,  rodzice, uczniowie oraz absolwenci szkoły.

Kolejnym elementem uroczystości była lekcja przeprowadzona przez uczniów klas VII z wykorzystaniem instalacji edukacyjnych umieszczonych w ekopracowni. Następnie odbył się występ artystyczny: scenka teatralna „Tajemniczy Ogród”, występ wokalny, taniec uczniów klas I – III „ W moim ogródecku”, koncert skrzypcowo – saksofonowy Magdaleny Brewki i Michała Dandyka absolwentów szkoły oraz popisowy taniec uczennic. W czasie uroczystości dyrektor szkoły wręczyła rodzicom zaangażowanym w wykonanie ekopracowni podziękowania i wykonane przez uczniów medale. Uroczystość uświetnił występ utalentowanej absolwentki - wokalistki Anny Świątczak.

Jednak początek Eopracowni pod chmurką był taki, 2 czerwca 2023 roku wniosek zgłoszony przez szkołę w konkursie WFOŚiGW w Katowicach został przyjęty i rozpoczęła się realizacja „Tajemniczego Ogrodu pod Czwórką”. 80% środków tj. 70 000,00 zł pozyskaliśmy z funduszu, pozostałe 20% dołożył organ prowadzącego. Ponadto dzięki hojności rodziców pozyskaliśmy aluminiową pergolę za cenę materiału, otrzymaliśmy za darmo wiatromierz, wiele roślin, ziemię, korę i inne.

  1. Cele budowy ekopracowni

Projekt Ekopracownia pod chmurką „Tajemniczy Ogród pod Czwórką” ma na celu uwrażliwienie uczniów na piękno przyrody, jej ochronę oraz potrzebę dbałości o bioróżnorodność środowiska naturalnego. Niezmiernie ważne jest także podniesienie świadomości ekologicznej rodziców naszych uczniów - mieszkańców Gminy Lubliniec. Celem realizowanego w ogrodzie programu edukacyjnego jest rozwijanie zmysłów, uwrażliwianie na bodźce płynące z natury: barwy, zapachy, smaki i dźwięki.

W swej nazwie nawiązuje on do książki Frances Hodgson Burnett ukazującej moc uzdrawiającą i edukacyjną przyrody, jej różnorodność i atrakcyjność oraz ogromny wpływ na odczucia człowieka, w tym dorastającego. Zależy nam na tym, aby nauczyć dzieci i młodzież dostrzegać te wyjątkowe cechy natury. Budowa pracowni i przeprowadzanie w niej zajęć pozwalają na osiągnięcie naszych ambitnych celów.

Pracownia, oprócz niezbywalnych walorów edukacyjnych, gdzie pod okiem nauczyciela uczniowie mogą prowadzić eksperymenty i badania oraz analizować zjawiska przyrodnicze, ma także być miejscem, w którym spędzanie czasu pozwoli na wyciszenie i odpoczynek.

  1. Wyposażenie

Do Ekopracowni pod chmurką prowadzi Tunel Roślin, gdzie na 4 pergolach pną się róże, winogrona i bluszcze. Pierwsza z nich wraz z bramką stanowi niejako wejście do „Tajemniczego Ogrodu pod Czwórką”.

W aluminiowej pergoli, która stanowić zarazem salę lekcyjną, jak i miejsce schronienia przed czynnikami atmosferycznymi, znajdują się ławki, stoły i tablica. Z jej dachu jest zbierana deszczówka spływająca do zainstalowanego obok pojemnika, którą wykorzystujemy do podlewania uprawianych roślin.

Nasza ekopracownia jest wyposażona w interesujące gry i atrakcyjne instalacje terenowe, które służą do zdobywania wiedzy i umiejętności z zakresu ekologii, przedmiotów przyrodniczych, edukacji wczesnoszkolnej, zajęć dodatkowych i świetlicowych.

Instalacje edukacyjne to:

- gra plenerowa „Labirynt Natury – Ekozagadki”,

- Stacja meteorologiczna składająca się z klatki meteorologicznej Stevensona, barometru Sunartis, termometru TFA, deszczomierza manualnego,

- gra typu kostki wiedzy o tematyce „Cele i formy ochrony przyrody”,

- gra zewnętrzna „Koło wiedzy – Przyrodnicze”,

- instalacja – „Zegar słoneczny”,

- plansza edukacyjna „Fotosynteza - życiodajny proces”,

- tablica edukacyjna „Obieg wody w przyrodzie”,

- instalacja „Domek dla owadów”,

- „Karmnik” dla ptaków.

  1. Sensoryka i uprawy w „Tajemniczym Ogrodzie pod Czwórką”

W Ekopracowni pod chmurką znajduje się ścieżka sensoryczna, w której umieściliśmy: szyszki, korę, piasek, otoczaki, drewniane belki i korki (zebrane przez uczniów). Przy wyłożonej z kamieni ścieżce znajduje się 6 donic, w których uprawiamy rośliny angażujące zmysły: węch – lawenda i kocimiętka, wzrok – dalia, dotyk– mech i czyściec wełnisty, smak – miechunka i truskawki.

Uprawę ziół i warzyw prowadzimy w  „Ogródku ziołowo - warzywnym”, gdzie uczniowie sadzą, sieją, pielą, podlewają, obserwują kiełkowania i wzrost roślin. Jesienią będą zbierać plony i kompostować obumarłe rośliny w kompostowniku.  Do tych działań uczniów zakupiliśmy niezbędny drobny sprzęt ogrodniczy: konewki, łopatki do sadzenia, pazurki ogrodowe, motyczkę, łopaty i grabie.

Ciekawą ozdobą i równocześnie miejscem wypoczynku w otoczeniu pięknych roślin są rabaty bylinowa i obsadzona trawami oraz zasadzone drzewa.

  1. Realizacja „Tajemniczego Ogródu pod Czwórką”

Nie powstałaby nasza Ekopracownia pod chmurką bez ogromnego wsparcia całej społeczności szkolnej. Przez cztery soboty chętni rodzice wraz z uczniami, nauczyciele i pracownicy szkoły pracowali, ustawiając instalacje, pergole, krawężniki, donice, ścieżki, wyrównując ziemię, grabiąc i sadząc rośliny, itp. Efekty tej zespołowej pracy można zobaczyć na zdjęciach z prac budowania pracowni.

W ramach realizacji programu edukacyjnego zorganizowaliśmy dwa szkolne konkursy: „Złap wiatr” na wykonanie wiatromierza, zwycięskie prace ubogaciły naszą ekopracownię oraz „Zagraj z przyrodą” polegający na budowie instrumentów muzycznych z darów natury.

Nasza Ekopracownia pod chmurką wzbogaca możliwości dydaktyczne szkoły, przyczyni się do podniesienia estetyki terenu przyszkolnego oraz zapewnia uczniom miejsce do wypoczynku i relaksu. Cieszy oko i serca.

Ilona Chmiel

ekopracowniaA3Dyrekcji i nauczycielom Szkoły Podstawowej nr 4 w Lublińcu bardzo zależy na jakości nauczania i atrakcyjności w zdobywaniu wiedzy i umiejętności, dlatego zdecydowano o przystąpieniu do konkursu Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Katowicach „Ekopracownia pod Chmurką 2023”. W naszej szkole projekt ten nazwaliśmy „Tajemniczy Ogród pod Czwórką”.  Pierwszym krokiem do realizacji ekopracowni było przygotowanie i złożenie wniosku, który został rozpatrzony pozytywnie i otrzymaliśmy dofinansowanie z WFOŚiGW w Katowicach w wysokości 70000 zł.

Przygotowanie koncepcji tej inicjatywy wymagało wielu działań: zaprojektowania wizualizacji, wyszukania gier i instalacji edukacyjnych, opracowania programu ekologiczno-edukacyjnego, tworzenia pomocy naukowych oraz wielu innych.

Jesienią ubiegłego roku została zainstalowana aluminiowa pergola, a od początku kwietnia bieżącego roku ruszyły pierwsze prace związane z realizacją pozostałych elementów Ekopracowni pod Chmurką. Pod bacznym okiem dyrekcji oraz dzięki zaangażowaniu wielu rodziców, uczniów, nauczycieli, pracowników administracji i obsługi nowa pracownia powstaje na naszych oczach. Jesteśmy niezmiernie wdzięczni za wszelką pomoc, poświęcony czas oraz każdy rodzaj wsparcia.

Uroczyste otwarcie Ekopracowni Pod Chmurką „Tajemniczy Ogród pod Czwórką” 4 czerwca 2024 roku.

 

Młodzi Ekonomiści z kl.6: Seweryn, Stanisław oraz Paweł uczestniczyli 23 maja w IX Powiatowym Konkursie Wiedzy Ekonomicznej "Bank, matematyka i Ty" zorganizowanym przez Szkołę Podstawową w Kośmidrach.  Drużyna wykazała się wiedzą ekonomiczno - bankową, historią pieniądza i działalności SKO. Zawodnicy wspólnie liczyli, rozwiązywali zadania, rozpoznawali banknoty. Świetnie poradzili sobie z liczeniem pieniędzy w grze strategicznej. 👍 Nasza Drużyna sprawdziła się i skonfrontowała swoje wiadomości i umiejętności z rówieśnikami z pozostałych szkół. Zmagania sześciu drużyn trwały ponad dwie godziny i ostatecznie nasza reprezentacja zdobyła II miejsce w konkursie.  🙂

Gratulujemy i życzymy dalszych sukcesów!

 

bank2bank3bank4bank5

profilaktyczny

Szkolny Konkurs Profilaktyczny „Stop przemocy wobec dzieci”

REGULAMIN SZKOLNEGO KONKURSU PROFILAKTYCZNEGO

  • §1

Cele konkursu:

  1. Zwrócenie uwagi oraz uwrażliwienie uczniów na zagadnienia związane z przeciwdziałaniem przemocy, w tym przemocy rówieśniczej i hejtu.
  2. Podkreślenie roli świadka przemocy i odpowiedniego reagowania w takich sytuacjach.
  3. Wskazywanie miejsc i ośrodków, w których dzieci/rodziny mogą otrzymać pomoc.
  4. Pobudzanie aktywności twórczej oraz kreatywności dzieci, a także rozwijanie umiejętności współpracy i zacieśnianie więzi między uczniami.
  • §2

Organizator konkursu:

  1. Psycholog szkolny Szkoły Podstawowej nr 4 w Lublińcu.
  2. Osoby upoważnione do udzielania informacji na temat konkursu: p. Zuzanna Radzioch
  3. Organizatorzy zastrzegają sobie prawo do zmiany treści Regulaminu.
  • §3

Założenia organizacyjne:

  1. Konkurs skierowany jest do wszystkich klas IV – VII wraz z wychowawcami.
  2. Termin składania prac: do 29 maja 2024 r.
  3. Uczniowie wykonują zbiorowo, jako klasa, plakat lub krótki spot ujęty w formie multimedialnej o tematyce przeciwdziałania przemocy i krzywdzenia dzieci i młodzieży, przemocy rówieśniczej, sprzeciwu wobec tego zjawiska oraz reagowania na przemoc pod hasłem „Stop przemocy wobec dzieci”.
  4. Zgłaszany film nie może trwać dłużej niż 180 sekund (3 minuty). Może być wykonany w dowolnej technice i przekazany na pamięci USB (pendrive).
  5. Praca plastyczna w formie plakatu wykonana na papierze w formacie od A1-A3 z użyciem farb, kredek, ołówka lub w formie przestrzennej (wyklejane plasteliną, kolorowym papierem, włóczką, z użyciem materiałów sypkich itd.).
  6. Wyniki konkursu zostaną ogłoszone 7 czerwca, o wyłonieniu zwycięzców konkursu zadecyduje komisja w postaci psychologa wraz z pedagogami szkolnymi.
  7. Prace konkursowe zostaną w szkole do wykorzystania w celach promocyjnych i edukacyjnych.
  • §4

Kryteria oceny:

  • Poprawność merytoryczna
  • Trafność doboru tematu pracy
  • Wyraz artystyczny
  • Oryginalność
  • §5

Wszystkie klasy otrzymają dyplomy i nagrody.

Organizatorzy:

Zuzanna Radzioch – psycholog szkolny

Strona 8 z 19

Kontakt

Szkoła Podstawowa nr 4
im. 74 Górnośląskiego Pułku Piechoty
42-700 Lubliniec, ul. płk. St. Wilimowskiego 8
34 351 14 21; +48 501 462 440
NIP  575-18-93-171
sp4.lubliniec@wp.pl
Po-Pi: 6.45 - 16.00

Inspektor Ochrony Danych Osobowych: Adam Adamczyk Centrum Usług Wspólnych tel. 34/351 37 94 iod@cuw.lubliniec.pl

Na skróty

logo men24 kurat logo
oke logo BIP logo
epuap2 dek dost